کاربرد کمد آزمایشگاهی

کمد آزمایشگاهی

کمد آزمایشگاهی چیست؟

کمد آزمایشگاهی برای نگهداری مواد مختلف شیمیایی، مواد اسیدی، سیلندرهای گاز و … استفاده می شود. نگهداری ایمن از مواد شیمیایی مختلف و سیلندرهای گاز اهمیت زیادی دارد و کمد نگهدارنده این گونه مواد باید دارای ویژگی هایی باشد که آن را برای نگهداری از این گونه مواد خطرناک مناسب گرداند.

کمدهای نگهداری یا کابینت های ایمنی اهمیت زیادی در آزمایشگاه دارند و وجود آنها برای چنین محیط هایی کاملا ضروری و مورد نیاز است.

در پروژه راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه نصب و کاربرد کمد آزمایشگاهی پس از مرحله سکوبندی آزمایشگاه انجام می شود.

کمدها انواع مختلفی از نظر کاربرد، متریال و ابعاد و … دارد که بسته به نیاز هر آزمایشگاه بهتر است از مدل های مناسب استفاده شود.

انواع کمد آزمایشگاهی

کمدهای آزمایشگاهی با توجه به مواردی که باید از آن محافظت نمایند دسته بندی می گردند. کابین های ایمنی شامل کمد مواد استیل و کمد مواد ام دی اف می شوند. همچنین ابعاد و اندازه های این کمدها نیز متفاوت هستند. از این رو باید متناسب با کاربری آزمایشگاه از کمدهایی با متریال و ابعاد مناسب استفاده شود.

متریال به کار رفته در تولید کمد آزمایشگاهی می تواند از MDF با پوشش HPL , استیل ضد زنگ , PVC و … باشد.

انواع کمدهای آزمایشگاهی بر اساس نیاز آنها شامل موارد زیر است :

کمدهای ضد اشتعال از جنس فولاد ضد انفجار ساخته شده و می توانند در مقابل حرارت و آتش سوزی مقاومت خوبی از خود نشان داده و انفجار را به تعویق بیندازند.

کمد مواد مدل استیل

کمد نگهداری مواد قابل اشتعال

مواد شیمیایی آتش گیر و قابل اشتعال از جمله موادی است که در آزمایشگاه ها به وفور یافت می شود. از این رو باید محل مناسبی برای نگهداری از این گونه مواد در آزمایشگاه در نظر گرفت. کمد ضد اشتعال می تواند بهترین گزینه برای نگهداری از مواد اشتعال زا باشد.

این کمدها در صورت بروز آتش سوزی از انتشار آتش و انفجار جلوگیری می نمایند. فن تهویه , قفل ایمنی و دستگیره اتومات از مهمترین ویژگی های کمد ضد اشتعال است. وجود کمد ضد اشتعال در آزمایشگاهی که با مواد اشتعال زا کار می کنند، بسیار ضروری و حیاتی است.

کمد نگهداری مواد شیمیایی

کاربرد دیگر کمد نگهداری مواد شیمیایی است. در هر آزمایشگاه انواع مختلف مواد شیمیایی از جمله اسیدها، بازها و … وجود دارد و انتخاب محل مناسب برای نگهداری از آنها علاوه بر اینکه از نظر ایمنی و حفاظتی اهمیت زیادی دارد، در ایجاد نظم و هماهنگی بیشتر نیز موثر است.

قابلیت نگهداری از مواد مختلف و سهولت در برداشتن و گذاشتن مواد در داخل کمد از مهمترین کاربردهای کمد نگهداری مواد شیمیایی است. جنس اسکلت به کار رفته در ساخت این کمدها از ورق های ضخیم است که با پوشش مناسب رنگ شده اند.

این کمدها دارای طبقات قابل تنظیم هستند و تعداد زیادی از مواد شیمیایی را می توانند در خود نگهداری نمایند. عمق ، ارتفاع و عرض این کمدها با توجه به کاربرد انتخاب می شود و ابعاد سفارشی مشتری نیز قابل طراحی و ساخت است.

کمد مواد MDF

کمد نگهداری کپسول

از دیگر کاربردهای کمد آزمایشگاهی استفاده به عنوان کمد نگهداری کپسول و سیلندرهای گاز است. این کمدها دارای فضای مناسب برای نگهداری از کپسول های گاز می باشند. به این ترتیب علاوه بر اینکه فضای مناسبی برای نگهداری از این ابزار به وجود می آورند، به حفظ ایمنی محیط و کاربران نیز کمک می نمایند.

ذخیره سازی و نگهداری از کپسول ها و سیلندرهای گاز اهمیت زیادی در آزمایشگاه دارد. این کمدها می توانند 30 تا 90 دقیقه در مقابل آتش سوزی مقاومت نمایند و از انفجار جلوگیری کنند. ظرفیت و گنجایش کمد نگهداری کپسول متفاوت بوده و می تواند از یک تا چهار سیلندر گاز را در خود نگهداری کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.

.