تفاوت هودهای لامینار و شیمیایی چیست؟

تفاوت هود لامینار و هود شیمیایی

تفاوت هود لامینار و هود شیمیایی

هودهای لامینار (میکروبی) و هودهای شیمیایی دو نوع هود آزمایشگاهی هستند که برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت اصلی این دو نوع هود در نحوه عبور هوا و نحوه فیلتر شدن آن است. هودهای لامینار یا جریان آرام برای جلوگیری از آلودگی نمونه های آزمایشگاهی توسط باکتری ها و ویروس ها استفاده می شوند، در حالی که از هودهای بخار شیمیایی برای جلوگیری از استنشاق گازها و بخارات سمی استفاده می شود.

هود لامینار (میکروبی – جریان آرام)

هود لامینار به گونه ای طراحی شده است که با فیلتر کردن هوای ورودی به داخل هود و هدایت آن بر روی سطح کار به صورت جریان آرام، یک محیط کار استریل را فراهم کند. این نوع هود برای کارهایی استفاده می شود که شامل مواد خطرناک، بخارات سمی فرار، مواد واکنش پذیر، گازهای مضر، ذرات معلق یا عوامل بیولوژیکی است.

هودهای لامینار به عنوان کابین های تمیز یا ایمنی زیستی نیز شناخته می شوند. آنها در کاربردهایی مانند کشت سلولی، آماده سازی استریل محیط و محلول ها و سایر کارهایی که نیاز به محیط استریل دارند استفاده می شوند. هودهای جریان آرام برای محافظت از کارگران در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خطرناک طراحی نشده اند.

هود شیمیایی (شیمی -بخار)

هود شیمیایی برای محافظت از کارگران در برابر گازها و بخارات سمی طراحی شده است. آنها از یک سیستم تهویه استفاده می کنند تا هوا را از کارگر دور کرده و به داخل هود که در آنجا فیلتر می شود قبل از رها شدن دوباره به اتاق استفاده می کنند. این نوع هود برای کارهایی که شامل مواد شیمیایی خطرناک است استفاده می شود.

هودهای شیمیائی با نام هودهای دودکش نیز شناخته می شوند. آنها در کاربردهایی مانند سنتز شیمیایی، جابجایی مواد شیمیایی خطرناک و سایر کارهایی که نیاز به محافظت در برابر گازها و بخارات سمی دارند استفاده می شوند. هودهای بخار شیمیایی برای ایجاد یک محیط استریل طراحی نشده اند.

اگرچه برخی بخارات و گازهای خطرناک در محیط آزمایشگاه موجود هستند، بسیاری از متخصصان هر روز با این مواد خطرناک برخورد می کنند. هودهای شیمیایی و لامینار برای محافظت از پرسنل در برابر قرار گرفتن در معرض مواد مضر وجود دارند. با این حال بایستی در نظر داشت که آنها یک دستگاه مشابه نیستند. در واقع، بسته به نوع کاری که در حال انجام است، باید تصمیم بگیرید که هود شیمیایی یا هود لامینار ، کدامیک ممکن است مناسب ترین گزینه برای شما باشد. اگرچه هر دوی این دستگاه ها برای تخلیه ذرات خطرناک هوا کار می کنند، اما تفاوت هایی در نحوه عملکرد آنها وجود دارد.

در ادامه به شرح بیشتر تفاوت های این دو هود آزمایشگاهی خواهیم پرداخت:

تفاوت هود شیمیایی و لامینار

حفاظت

وظیفه اصلی هود شیمیایی محافظت از کاربر در برابر استنشاق مواد سمی است. آنها همچنین حفاظت محدودی را در صورت انفجار یا نشت ایجاد می کنند. در مقابل هود لامینار نه تنها از پرسنل محافظت می کند، بلکه از مواد در برابر آلودگی نیز محافظت می کند. همچنین به دلیل استفاده از فیلتر هپا ، هودهای لامینار از محیط آزمایشگاه نیز محافظت می کنند.

جریان هوا

همانطور که هوا از وسط هود شیمیایی عبور می کند، گازها، بخارات و دودهای مضر را به سمت ناحیه اگزوز و خروجی هل می دهد. اغلب از طریق کانال کشی، هوای سمی رقیق شده و در جو آزاد می شود. در هودهای شیمی بدون مجرا، هوا فیلتر شده و به داخل اتاق بازگردانده می شود.

هودهای لامینار جریان آرام دارای دو الگوی جریان هوا عمودی و افقی هستند. در یک هود جریان عمودی، هوای فیلتر شده به سمت پایین به سمت میز کار جریان می یابد. در یک هود جریان افقی، هوای فیلتر شده به صورت افقی در داخل کابینت جریان می یابد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله زیر نیز به شما توصیه می گردد:

صرف نظر از جریان هوا، سه نوع هود لامینار جریان آرام وجود دارد که برای برآوردن نیازهای تحقیقاتی و بالینی مختلف ساخته شده اند:

  • هودهای جریان آرام کلاس I حفاظت قابل توجهی را برای پرسنل و محیط ارائه می دهند. هوا از آزمایشگاه به داخل محفظه با طراحی مشابه با هودهای شیمیایی جریان می یابد.
  • هودهای جریان آرام کلاس II هوا از آزمایشگاه به داخل محفظه جریان می یابد و در عین حال به سمت پایین به سمت سطح کار جریان می یابد. هوای خروجی قبل از رها شدن در محیط از طریق فیلتر HEPA ارسال می شود. هنگام کار با کشت‌های آلوده به ویروس، ایزوتوپ‌های رادیویی و معرف‌های سرطان‌زا یا سمی همیشه باید از هود جریان آرام کلاس II استفاده شود.
  • هودهای جریان آرام کلاس III ضد گاز هستند و بالاترین سطح حفاظت را برای پرسنل و محیط زیست ارائه می دهند. هوایی که وارد محفظه یا خارج می شود از فیلتر HEPA عبور می کند. هنگام کار با پاتوژن های شناخته شده انسانی، هودهای لامینار جریان آرام کلاس III مورد نیاز هستند.

جمع بندی

هودهای بخار و فلو هود ممکن است اهداف مختلفی داشته باشند، اما هر دو برای آزمایشگاه ها و پرسنل حیاتی هستند. آنها اجازه می دهند تا وظایف تکمیل شوند و در عین حال پرسنل را ایمن نگه دارند. در صورت استفاده صحیح، پرسنل آزمایشگاه می توانند در هنگام کار با مواد شیمیایی سمی یا میکروارگانیسم های بیماری زا، محیط کاری ایمن را برای خود تضمین کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.