بشر آزمایشگاهی ، انواع مختلف ، کاربرد و ویژگی های آن چیست؟

بشر آزمایشگاهی چیست؟

بشر آزمایشگاهی چیست؟

بشر آزمایشگاهی ظرف ساده ای است که برای به هم زدن ، مخلوط کردن ، گرم کردن و اندازه گیری حجم مایعات استفاده می شود .

معمولا بشر را به شکل استوانه ای با کف صاف ، لبه ضخیم با یک شیار ناودانی در لبه می سازند. این ویژگی ها امکان قراردادن این ظرف را در سطح صاف مانند سکوی آزمایشگاه یا همزن مغناطیسی فراهم می کند و از طرفی شکل لبه ، ریختن مایعات را به ظرف های دیگر تسهیل می کند. دهانه گشاد بشر استفاده آسان از آن را برای اهداف گوناگون بویژه تعیین PH محلول ها ممکن می سازد.

بشر آزمایشگاهی در جنس های مختلف

بشر را معمولا از شیشه بوروسیلیکات ، شیشه کوارتز یا در مواردی از انواع پلاستیک مانند پلی پروپیلن ،پلی تترا فلورو اتیلن ، اتیلن تترافلورو اتیلن ، پلی متیل پنتن و تفلون می سازند. برای انجام آزمایش هایی که از مواد خورنده مانند اسید قوی ، اسید هیدروفلوریک یا مواد واکنش گر با فعالیت زیاد استفاده می شود، بهتر است بشر پلاستیکی بویژه از نوع تفلون یا سایر مواد با فعالیت کم (مواد بی اثر) انتخاب شود.

بشر های پلاستیکی معمولا برای برداشتن مایعات و ریختن آنها به درون ظرف های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. پلاستیک مورد استفاده از نوع پلی پروپیلن، پلی متیل پنتن یا تفلون است.

بشر پلاستیکی پلی پروپیلنی قابل اتوکلاو و استریل در دمای 121 درجه سلسیوس است. بشر پلاستیکی از نوع تفلون شفاف و به همه مواد شیمیایی خورنده بسیار مقاوم است.

بشر از نوع پلی متیل پنتن نیز شفاف است و دمای 170 درجه سلسیوس را تحمل می کند.

بشرهای ساخته شده از شیشه معمولی برای برداشتن مایعات و انجام آزمایش هایی که نیاز به گرما نباشد (به عنوان ظرف واکنش) به کار میروند. در فعالیت هایی مانند استفاده از pH متر، پتانسیومتر و آزمون هایی که نیاز به گذاشتن الکترود در داخل محلول است، از این نوع بشر (به دلیل دهانه گشاد و کاربرد آسان) استفاده می شود. بشر شیشه ای پیرکس برای گرم کردن محلول ها در صفحه داغ یا روی شعله مستقیم استفاده می شود.

بشر آزمایشگاهی در حجم های مختلف

بشر را در حجم های مختلف از یک میلی لیتر تا چند لیتر و معمولا از 50 تا 1000 میلی لیتر به بازار عرضه می کنند. بشرهایی با حجم بیشتر از 1000 میلی لیتر هم تولید و لیکن موارد کاربرد آن محدود به بعضی آزمایشگاه ها است.

مایعات به مدت طولانی نباید در بشر نگهداری کرد، زیرا به دلیل دهانه گشاد بیشتر محتویات آن زود تبخیر می شود. از شیشه ساعت می توان برای پوشاندن در بشر جهت جلوگیری از ورود آلودگی با ریختن محتویات آن استفاده کرد.

مشاوره و خرید دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی

درجه بندی و دقت بشر آزمایشگاهی

معمولا بشر دارای درجه بندی است که می توان با مشاهده خطی که روبروی سطح زیرین مایع است، حجم محتویات را اندازه گیری کرد. بیشتر بشرهای شیشه ای و پیرکس به صورت مدرج بوده و مقدار مایع درون آنها بر حسب میلی لیتر معلوم است.

یک بشر 250 میلی لیتری دارای درجه بندی با حجم های 50، 100، 150، 200 و 250 میلی لیتر است و به دلیل دهانه گشاد دقت اندازه گیری آن کم است. هرچه ظرف یا وسیله اندازه گیری حجم، باریک تر باشد به همان نسبت درصد خطا کمتر می شود. بنابراین دقت اندازه گیری حجم با بشر بسیار کمتر از استوانه مدرج یا پی پت است و در بیشتر موارد خطای 5 تا 10 درصد برای این ظرف وجود دارد.

دقت درجه بندی حجم از یک بشر به بشر دیگر تفاوت دارد و بشر استاندارد از نظر درجه بندی به بشر برزلیوس معروف است. بشر مخروطی شکل به نام بشر فیلیپس وجود دارد که دارای دیواره شیب دار است و نباید آن را در دسته ظرف های دیگر قرار داد.

در آزمایش هایی که نیاز به هم زدن (با همزن مکانیکی)، همگن سازی (با هموژنایزر) یا تعیین ویسکوزیته (با ویسکومتر) باشد، بشر به دلیل ساختار ویژه ای که دارد (دهانه گشاد) ظرف مناسبی است.

فروش و مشاوره انواع بشر آزمایشگاهی

شرکت کارن پویا نوآور با برند تولیدی Karen Lab با فراهم آوردن محیطی کاملا علمی و تخصصی و با گردآوری تیم کارشناسی با تجربه اقدام به مشاوره و فروش انواع شیشه آلات آزمایشگاهی نموده است. برای مشاوره و خرید انواع شیشه آلات از جمله بشر آزمایشگاهی با شماره 02166568459 تماس بگیرید. کارشناسان ما در شرکت آمادگی پاسخگویی به سوالات و خرید شما را خواهند داشت.
مشاوره و خرید دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.