انواع ماسک و کاربرد آنها

انواع ماسک و کاربرد آنها

شواهد بسیار زیادی تائید کرده‌اند که استفاده از ماسک در میان جمع، حتی زمانی که حالتان خوب است، می‌تواند به کاهش انتشار ویروس کرونا کمک کند، زیرا افراد حتی وقتی که هیچ علامتی از بیماری بروز نمی‌دهند باز هم ممکن است ویروس را منتشر کنند و این دلیل اصلی استفاده از ماسک است. همچنین برای محافظت ، شکل ماسک هم اهمیت دارد.

توانایی ماسک برای فیلتر کردن ذرات نه تنها بستگی به جنس آن دارد، بلکه مهم است که چگونه دهان و بینی‌تان را می‌پوشاند. در مورد ماسک‌های پارچه‌ای، آن‌هایی که کاملاً روی صورتتان قرار می‌گیرند بهترین هستند. ماسک‌های چین‌دار یا تاخورده نیز انتخاب‌های خوبی هستند: چین‌خوردگی‌ها یا تاخوردگی‌ها روی صورت باز می‌شوند و بنابراین شما هوای بیشتری در خود ماسک دارید و مجبور نیستید از درزهای طرفین ماسک هوا را به درون بکشید یا بیرون دهید. ماسک‌هایی که در قسمت جلو، کاملاً صاف هستند ، کم اثرترند.

شایان ذکر است شرکت کارن پویا نوآور توانایی خود را در زمینه فروش ماسک تنفسی به سازمان ها و ارگان های دولتی و شرکت ها و موسسات خصوصی را اعلام می دارد .

ترفندی برای پوشش بهتر ماسک

لایه‌ای از جوراب‌شلواری به ماسکتان اضافه کنید. 20 تا 25 سانتیمتر از بالا تا پایین یک لنگه از جوراب‌شلواری را ببرید و آن را روی ماسکتان بکشید. این کار باعث می‌شود عوض اینکه ذرات از لبه‌های شُل ماسک عبور کنند، در ماسک گرفتار شده و فیلتر شوند.

از ماسک‌هایی که دریچه‌ی بازدم دارند استفاده نکنید

بعضی از ماسک‌های پارچه‌ای و یک‌بارمصرف، دریچه‌ای در قسمت جلو برای بازدم دارند. این دریچه باعث می‌شود راحت‌تر بازدم انجام دهید اما هوای فیلتر نشده را رها می‌کند، بنابراین اگر شما ناقل ویروس باشید، از دیگران محافظت نخواهد کرد. فراموش نکنید که محافظت از دیگران، اصلی‌ترین دلیل ماسک زدن شماست.

ماسک را تمیز نگه دارید

کارشناسان می‌گویند ماسک‌های پارچه‌ای باید هر روز با آب داغ و صابون یا پودر رخت‌شویی شسته شوند. ماسک باید پیش از استفاده‌ی دوباره، کاملاً خشک شده باشد، زیرا ماسک نمدار می‌تواند نفس کشیدن را سخت کرده و احتمال رشد میکروارگانیسم‌ها را بیشتر کند.

مشاوره و خرید دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی

چگونگی عملکرد ماسک‌ها در برابر کرونا

عطسه، سرفه یا صحبت کردن یک فرد مبتلا به کووید 19 منجر به پراکنده شدن ذرات آلوده به ویروس در هوا می‌شود. در این شرایط استفاده از ماسک بسیار اهمیت پیدا می‌کند، زیرا با پوشاندن دهان و بینی، راه انتشار قطرات و ترشحات آلوده به ویروس در هوا مسدود شده و امکان انتقال آن به دیگری محدود می‌شود و بدین‌ترتیب شیوع ویروس کرونا کندتر می‌شود. این اقدام به تنهایی نمی‌تواند در برابر گسترش ویروس کرونا مؤثر واقع شود، اما یک لایه محافظ اضافی محسوب می‌شود که در کنار شست‌وشوی منظم دست‌ها، ضدعفونی مداوم آن‌ها و اقدامات توصیه شده هم‌چون رعایت فاصله اجتماعی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش شیوع و گسترش بیشتر این ویروس داشته باشد.

در زیر انواع مختلف ماسک برای شما به تفضیل آورده شده است .

انواع ماسک‌های تنفسی

ماسک‌های N95

ماسک‌های N95

ماسک‌های N95 جوری طراحی شده‌اند که اطراف بینی و دهان را سفت و محکم می‌پوشانند. اگر ماسک N95 به‌درستی روی صورت قرار بگیرد، می‌تواند دست‌کم جلوی 95 درصد از ذرات معلق در هوا را بگیرد. این نوع ماسک‌ها در محافظت از شمایی که آن را زده‌اید و افرادی که دور و برتان هستند عالی عمل می‌کنند.

یک دلیل مؤثر بودن ماسک N95 این است که از لایه‌های زیادی از الیاف پلی پروپیلن ساخته شده است. یعنی در این ماسک‌ها از الکتریسیته‌ی ساکن برای گیر انداختن ذرات در دو سوی ماسک استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید ماسک N95 بخرید باید بدانید که بعضی از این ماسک‌ها که در بازار وجود دارند قلابی‌اند.

ماسک‌های KN95

ماسک‌های KN95

ماسک KN95 تحت نظارت دولت چین تولید می‌شود. این ماسک مانند ماسک N95 جوری طراحی شده که دست‌کم 95 درصد از ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کند. اما آزمایش‌ها نشان داده عملکرد خیلی از ماسک‌های KN95 موجود در بازار درست نبوده و خیلی از آن‌ها قلابی‌اند.

ماسک‌ پزشکی یا جراحی

ماسک‌ پزشکی یا جراحی

ماسک‌های جراحی، ماسک‌های یک بار مصرفی هستند که شُل در اطراف صورت قرار می‌گیرند. این ماسک‌ها تقریباً در دسترس همه هستند و اساساً برای محافظت از دیگران در برابر کسی که این ماسک را زده استفاده می‌شوند و البته برای فیلتر کردن ذرات بزرگ معلق در هوا نیز کاربرد دارند اما نمی‌توانند ذرات بسیار ریز را فیلتر کنند.

ماسک‌های جراحی سه لایه بنددار

ماسک‌های جراحی سه لایه بنددار

این ماسک‌ها در برابر خون، ترشحات و ۹۵ درصد ذرات باکتری‌ها مقاوم هستند.با توجه به این‌که این ماسک‌ها بیشتر از ماسک‌های معمولی به صورت می‌چسبند می‌توانند مانع از تماس‌های مکرر دست‌های ما با صورت به‌ویژه دهان و بینی شوند.

انواع ماسک‌های فیلتردار

ماسک‌های سری FFP

ماسک‌های سری FFP

ماسک‌های FFP که با استاندارد اروپایی EN149: 2001 به سه دسته FFP2، FFP1 و FFP3 دسته‌بندی شده‌اند. ماسک فیلتردار FFP1 مناسب برای ذرات بزرگ‌تر از پنج میکرون با فیلتراسیون 80 درصد، ماسک فیلتردار FFP2 مناسب برای ذرات بین دو تا پنج میکرون با فیلتراسیون 94 درصد و نیز ماسک فیلتردار FFP3 مناسب برای ذرات کوچک‌تر از دو میکرون با فیلتراسیون 99 درصد است.

ماسک‌های فیلتردار سری N

ماسک فیلتردار N95

ماسک فیلتردار N95

حداقل 95 درصد از ذرات موجود در هوا را فیلتر می‌کند، ولی در برابر روغن مقاوم نیست. نکته قابل توجه در استفاده از ماسک‌های فیلتردار عمر مفید آن است که می‌تواند تا هشت ساعت به‌صورت مداوم ادامه داشته باشد، البته در صورتی‌که ماسک قالب کاسه‌ای و شکل و فرم خود را از دست داده باشد و باعث نشت هوای بیرون به درون ماسک شود ماسک نیاز به تعویض خواهد داشت.

استفاده چهار ساعت مداوم از ماسک N95 می‌تواند سبب بروز بیماری‌های جدی ریوی شود؛ بنابراین استفاده از این ماسک برای افرادی که علائم بیماری و یا ارتباط نزدیک با شخص بیمار را ندارند توصیه نمی‌شود.

ماسک فیلتردار N99

ماسک فیلتردار N99

حداقل 99 درصد از ذرات موجود در هوا را فیلتر می‌کند، ولی در برابر روغن مقاوم نیست.

مشاوره و خرید دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.

.