کووت یا سل آزمایشگاهی ، انواع مختلف و کاربرد آن چیست؟

کووت آزمایشگاهی

کووت آزمایشگاهی چیست؟

کووت آزمایشگاهی یا سل آزمایشگاهی، لوله کوچک گرد یا مربعی شکل با ته بسته است که برای نگهداری نمونه جهت آزمون های اسپکتروسکوپی استفاده می شود. جنس آن از پلاستیک، شیشه یا کوارتز است و هر چه شفاف تر باشد و ناخالصی نداشته باشد، قرائت های صحیح تری از جذب کسب می شود.

انواع کووت آزمایشگاهی

کووت کوارتز

کووت کوارتز مناسب برای قرائت در طول موج ماوراء بنفش است و از نظر قیمت بسیار گران تر از سایر انواع کووت ها است. به همین دلیل هنگام کار با این نوع کووت باید احتیاط کرد که از دست رها نشود یا بر آن فشار وارد نشود؛ زیرا استحکام کمی دارد و با کمترین فشار یا برخورد با زمین می شکند.

کووت شیشه ای یا پلاستیکی

کووت شیشه ای یا پلاستیکی پلی استیرنی یکبار مصرف برای کار در طول موجهای ماوراء بنفش مناسب نیستند؛ زیرا پرتو ماوراء بنفش را جذب می کنند. این نوع کووت برای کار در طول موج های مربوط به نور مرئی کاربرد دارند.

کووت پلاستیکی یکبار مصرف بوده و از دو نوع پلیمر به نام های پلی متیل متاکریلات و پلی استیرن ساخته می شود.

ویژگی پلاستیک پلی متیل متاکریلات در شفافیت و جذب نکردن پرتو ماوراء بنفش است. بنابراین برای ساختن کووت یکبار مصرف جهت کار در دامنه ماوراء بنفش از این ماده استفاده می شود. البته ماده مذکور تا دمای ۹۰ درجه سلسیوس پایدار است و مقاومت آن به مواد شیمیایی کم است.

پلاستیک پلی استیرن نیز شفاف بوده و برای کار در دامنه نور مرئی مفید است. به محلولهای آبی مقاوم است، ولیکن به حلالها حساس است.

مشاوره و خرید دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی

ویژگی های انواع کووت های آزمایشگاهی

کووت های پلاستیکی یکبار مصرف شفافیت کمتری نسبت به نوع شیشه ای و کوارتز دارند و در ارزیابی های اسپکتروسکوپی در تعداد زیاد که سرعت بیشتر از دقت اهمیت دارد، استفاده می شوند. در کلاس های آموزشی نیز از این نوع کووت استفاده می شود.

شفافیت در کووت آزمایشگاهی

  • در بعضی از کووت ها دو طرف مقابل شفاف یا مات بوده و پرتو نور می تواند فقط از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج شود.
  • برای گرفتن آسان کووت با دست دو طرف کووت را مات و شیاردار می سازند.
  • چهار طرف کووت های مورد استفاده در اسپکتروسکوپی فلوروسنس شفاف است و می توان قرائت را از هر طرف انجام داد.
  • بعضی از کووت ها به نام کووت های جفتی دارای تیغه شیشه ای بوده و آزمون ها را می توان برای دو محلول جداگانه و یکبار هم وقتی مخلوط می شوند انجام داد.

انواع کووت بر اساس حجم و ابعاد

انواع مختلف کووت از نظر شکل، ابعاد، حجم و طول عبور نور وجود دارد.

برای آسان بودن انجام محاسبات ضریب جذب، به طور معمول کووت ها را با عرض یک سانتیمتر می سازند.
نوعی کووت دارای دو عرض یک سانتیمتری و دو میلیمتری در محل عبور نور است و با گرداندن یا تغییر نحوه قرار گرفتن در اسپکتروفتومتر می توان طول مسیر نور را تغییر داد.

کووت های با عرض یک سانتیمتر از نظر حجم به سه نوع میکرو، متوسط و ماکرو تقسیم می شوند.
ابعاد کووت میکرو مانند کووت های ماکرو است ولیکن دیواره ها ضخیم تر است، به همین دلیل حجم حفره را کم کرده است. این نوع کووت برای قرائت جذب نمونه های با حجم کم مفید است.

در بعضی از این نوع کووت ها فقط یک حفره دایره ای کوچک در محل عبور نور وجود دارد که به وسیله یک مجرای باریک به قسمت بالایی کووت یا محل ریختن نمونه متصل می شود. در این نوع حجم نمونه مورد نیاز بین 10 تا 70 میکرولیتر است.

در انواع دیگر یک مجرای باریک در طول کووت وجود دارد و به حجم بیشتری (بیش از 120 میکرولیتر) نمونه نیاز دارد. قیمت این نوع کووت ها بسیار بیشتر از کووت های ماکرو است. حجم کووت ماکرو معمولا 3.5 میلی لیتر است، البته در حجم 4.5 میلی لیتر نیز وجود دارد.

بعضی کووت های میکرو را (به جز محل عبور نور) به رنگ سیاه می سازند.

نگهداری کووت آزمایشگاهی

  • کووت ها نباید خراشیده یا آسیب مکانیکی به آنها وارد شود؛ زیرا آسیب سبب شکست نور می شود که در نهایت در اندازه گیری اشکال ایجاد می کند.
  • در بعضی آزمونها باز بودن مجرای ورودی کووت مشکلی ایجاد نمی کند ، ولیکن در صورت نیاز به پوشاندن مجرای ورودی ، درپوش شیشه ای یا تفلونی وجود دارد. از پارافیلم همچنین می توان برای این منظور استفاده کرد.
  • رک ویژه شستشو و خشک کردن کووت، همچنین ظرف نگهداری کووت ها، میله همزن پلاستیکی یکبارمصرف و مایع ویژه شستشوی کووت های شیشه ای و کوارتز نیز وجود دارد.

مشاوره و خرید دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.