دوش و چشم شوی اضطراری چیست؟

دوش و چشم شوی اضطراری چیست؟

دوش و چشم شوی اضطراری چیست؟

دوش و چشم شوی اضطراری وسیله ای است که برای شستن مواد شیمیایی از روی فرد در صورت نشت مواد شیمیایی طراحی شده است که می توان آنها را به صورت جداگانه با عنوان دوش اضطراری و یا چشم شوی اضطراری و یا به عنوان یک واحد ترکیبی شامل دوش و چشم شوی اضطراری پیدا کرد. ایستگاه های ایمنی دوش و شستشوی اضطراری را می توان در اتاق ها یا در راهروها قرار داد.

با وجود کنترلهای مهندسی مناسب و دستورالعملهای ایمنی متاسفانه مواجهه تصادفی با مواد شیمیایی هنوز وجود دارد و در نتیجه استفاده از دوش و چشم شوی های اضطراری ، دستکش های ایمنی ، شیلدهای صورت و تجهیزات حفاظت انفرادی ضروری می باشد.

مواجهه شدن با مواد شیمیایی خطرناک ، به ویژه مواد شیمیایی خورنده دارای اهمیت بوده و تاخیر در عدم دسترسی به منابع آب حتی برای مدت کوتاه ، ممکن است باعث آسیب جدی گردد.

چشم شوی اضطراری چیست؟

چشم شوی اضطراری برای شستشوی چشم ها با آب فراوان برای از بین بردن سریع یک عامل تحریک کننده مانند مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها و کارخانه های صنعتی در مواقع اضطراری استفاده می گردد.

چشم‌شوی اضطراری ممکن است از آب آشامیدنی، محلول نمکی نگهداری شده و آب بافر یا نگهداری شده به عنوان مایع شستشو استفاده کنند. تجهیزات نصب شده باید حداقل 15 دقیقه مایع را برای شستشو فراهم کند. با این حال، متخصصان چشم توصیه می کنند که از محصولات چشمی بدون مواد نگهدارنده و بدون نسخه نباید بیش از 4 بار در روز استفاده شود.

دوش اضطراری چیست؟

دوش اضطراری نوعی کمک اولیه اضطراری است که به منظور محدود کردن اثرات مواجهه تصادفی با مواد با شستشوی هرچه سریعتر آنها از روی پوست صورت می گیرد. زمانی که فرد نیاز به استفاده از دوش اضطراری دارد، زمان بسیار مهم است و صدمات می تواند شدید باشد.

بیشتر دوش های اضطراری با استفاده از یک اهرم کششی کار می کنند. پس از کشیدن اهرم، دوش آب را با سرعت و حجم مشخصی حداقل به مدت 15 دقیقه مطابق با مقررات ANSI تخلیه می کند.

چشم شوی اضطراری چیست؟دمای آب مورد نیاز دوش و چشم شوی های اضطراری

اگر منبع آب خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، ممکن است آسیب بیشتری به فرد آسیب دیده وارد کند. به همین دلیل است که استاندارد ANSI مشخص می کند که دمای آب باید در محدوده 16 تا 38 درجه سانتیگراد باشد.

آبی که خیلی سرد است می تواند به اندازه آب خیلی داغ مشکل ساز باشد. بدن به طور طبیعی با آب سرد مخالفت می کند و اگر خیلی سرد است چشمان خود را محکم ببندید و به سختی آنها را باز کنید. آبی که در دمای اتاق باشد برای شستن کامل چشم ها بهترین است.

لزوم و موارد استفاده از دوش و چشم شوی اضطراری

در صورت مواجهه با مواد شیمیایی، وجود دوش و چشم شوی های اضطراری اثرات این مواد را تقلیل می دهد. استفاده از دوش های اضطراری در مشاغلی که بخشهایی از بدن در تماس با مواد خطرناک و شیمیایی در ارتباط باشد توصیه می شود.

این تجهیزات طبق استانداردها می بایست در فاصله 15 تا 30 متری از خطر قرار داده شوند تا مدت زمان دسترسی به آنها بیشتر از 52 ثانیه طول نکشد . البته 52 ثانیه به نوع ماده بستگی داشته و به اثرات بالقوه مواد شیمیایی ممکن است تغییر یابد.

در محیط های کاری که اثرات زیان آور مواد خطرناک فقط محدود به چشم و صورت فرد می شود، استفاده از چشم شوی وسیله مناسبی برای حفاظت از افراد می باشد.

نحوه استفاده از دوش و چشم شوی اضطراری

اقدامات اورژانسی که در مواجهه با خطر و موارد ضروری می بایستی صورت پذیرد عبارتند از :

  • به قربانی کمک کنید تا به واحد شستشو (دوش و چشم شویی اضطراری) برسد. بینایی ممکن است مختل شود.
  • دستگاه را با استفاده از پدال فعال کنید.
  • در صورت لزوم پلک ها را با انگشتان باز نگه دارید.
  • چشم ها را در جریان آب با فشار حداقل 30 پوند قرار دهید.
  • به مدت 15 دقیقه بشویید.
  • سریعاً مراقبت های پزشکی را دریافت کنید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.