تاریخچه علوم آزمایشگاهی

تاریخچه علوم آزمایشگاهی

روشهای آزمایشگاهی اگرچه از سالهای دور به صورت غیرمستقیم توسط حکما و دانشمندان به کار گرفته شده اند ، اما پایه گذاری علمی علوم آزمایشگاهی به ابتدای قرن بیستم میلادی باز میگردد. در سال 1920 میلادی اولین دوره کلاسیک دانشگاهی در زمینه ی علوم آزمایشگاهی در ایالات متحده ی آمریکا راه اندازی و پس از آن در سایر کشورهای دنیا رواج یافت .

پس از جنگ جهانی دوم و آرامشی که بر دنیا حاکم شد، روشها و تستهای جدید و سریع آزمایشگاهی وارد عرصه سلامت و بهداشت جامعه گشت، به طوری که در نیمه ی دوم قرن بیستم روشهای خودکار و اتوماتیک آزمایشگاهی از انواع روشهای دستی پیشی گرفتند.

آزمایشگاه مکانی است که در آن مواد، مایعات، ذرات و بافتهای بیولوژیک بدن انسان از نظر مقدار متابولیتها ، پادزهرها، داروها و … و وجود مواد و عوامل بیماریزا نظیر سموم و باکتریها، قارچها، انگلها، ویروسها و … مورد اندازه گیری یا جستجو قرار می گیرند و نتیجه به دست آمده از آنها در قالب نتایج کمی و یا کیفی به صورت عددی و یا متنی، ثبت و گزارش می شوند.

 

مطالعه مقاله زیر به شما توصیه می گردد:
ویروس کرونا ، ساختار و انواع مختلف آن چیست ؟

 

سکوبندی آزمایشگاهی

اطلاعات و آمارها حاکی از آن است که حدود 70 تا 80 درصد از تصمیم گیری های بهداشتی و درمانی به نتایج آزمایشگاهی وابسته است و آزمایشگاه موظف است به تناسب امکانات و صلاحیت علمی و فنی خود، نمونه اخذشده را مورد آزمایش و تجزیه قرار داده و یا نمونه های اخذشده را به آزمایشگاه تشخیص پزشکی ذیصلاح با رعایت ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، موازین علمی و استانداردهای ابلاغی آزمایشگاه مرجع سلامت، ارجاع دهد.

آزمایشگاه های پزشکی شامل کلیه آزمایشگاه های پزشکی مستقل و وابسته با مالکیت خصوصی، دولتی و سایر می باشند .

آزمایشگاه پزشکی ارائه دهنده خدمات آزمایش های بیوشیمی ، میکروب شناسی ، ایمنی شناسی ، شیمیایی ، ایمنی خون شناسی ، خون شناسی ، بیوفیزیک ، سلول شناسی ، آسیب شناسی و سایر آزمایشها روی مواد به دست آمده از بدن انسان به منظور فراهم کردن اطلاعات برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها یا ارزیابی سلامت انسان ها می باشد و مجاز است.

همچنین خدمات مشاوره ای را در تمام زمینه های بررسی آزمایشگاهی شامل تفسیر نتایج و توصیه در جهت اقدامات تشخیصی بیشتر ارائه نماید. لازم به توضیح است همه این خدمات لزوماً در تمام آزمایشگاه های پزشکی ارائه نمی شود و آزمایشگاه ها در راستای دامنه کار خود و پروانه مربوطه فعالیت می کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.

.