هود کانوپی یا هود سقفی آزمایشگاهی چیست؟

کاربرد هود سقفی یا کانوپی

هود کانوپی یا سقفی آزمایشگاهی چیست؟

هود کانوپی یا سقفی آزمایشگاهی (Canopy Hood) نوع خاصی از هود شیمیایی است که برای تخلیه بخارات غیر سمی مانند بخار، گرما و بوها طراحی شده است. هود کانوپی بی شباهت به سیستم تهویه ای نیست که در بالای اجاق گازها در آشپزخانه وصل شده است ، زیرا آنها سیستم های معلقی هستند که در محیط های غیر بحرانی استفاده می شوند. مدارس محیطی عالی برای هودهای سایبان هستند.

اگر مسئول تهیه لوازم آزمایشگاهی هستید، یک هود کانوپی با کیفیت بالا در بسیاری از پروژه های علمی ضروری است. یک هود کانوپی آزمایشگاهی خوب می تواند کشت قارچ ها را بدون آلودگی نگه دارد، سموم را از آزمایشگاه خارج کند و گرما، بخار و بوها را از افراد و محصولاتی که در غیر این صورت تحت تأثیر قرار می گیرند دور نگه دارد.

ایمنی آزمایشگاه با کانوپی هود

همانطور که گفتیم وظیفه اصلی هود آزمایشگاهی این است که بخارات سمی و خطرناک ناشی از انجام فعالیت های مختلف را کنترل نماید و با خروج به موقع آنها از فضای آزمایشگاهی محیطی پاک و بدون خطر برای کاربران فراهم آورد تا آنها بتوانند با آرامش و امنیت کامل به انجام فعالیت های خود بپردازند و بهترین بازدهی را به دست آورند.

نصب هود کانوپی یا سقفی می تواند به خروج سریع گازهای سمی و بخارات بدبو و خورنده کمک نماید و محیط را برای پرسنل آزمایشگاه پاکسازی نماید و همچنین از نمونه های آزمایشگاهی نیز به همین ترتیب محافظت نماید.

هودهای آزمایشگاهی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند و همچنین استفاده از هود آزمایشگاهی در جای مناسب خود می تواند یک گام موثر در رعایت ایمنی و استانداردهای لازم کار در آزمایشگاه باشد. از این جهت آشنایی با انواع هود می تواند به کارفرمایان کمک نماید تا انتخاب مناسبی داشته باشند. زیرا این انتخاب می تواند روی روند کار و فعالیت آزمایشگاه و دقت در اندازه گیری و نتایج اثرگذار باشد.

مشخصات فنی هود کانوپی

نصب هود کانوپی در آزمایشگاه در انواع مختلف آن انجام می شود و مدل های متنوع هود کانوپی یا سقفی طراحی و تولید می شود که برای محیط های مختلف به کار می رود. اما به صورت کلی می توان مشخصات و ویژگی های هودهای کانوپی را به شرح زیر ارائه داد:

  • هودهای سقفی می توانند از جنس های گالوانیزه ، فلزی و استیل تولید شوند.
  • پوشش بدنه این هودها از رنگ الکترو استاتیک می باشد و این هودها ضد اسید بوده و از این رو در برابر خوردگی اسید مقاوم هستند و مخصوص محیط آزمایشگاه می باشند.
  • سیستم لوله کشی این نوع هود به صورت پیشرفته طراحی شده و با استفاده از لوله های خرطومی آلومینیومی و لوله اصلی از جنس پلیکا لوله کشی شده است. در کانوپی هود امکان اتصال چندین هود سقفی از طریق اتصال لوله ها وجود دارد.

هنگام کار با مواد شیمیایی نصب هود سقفی توصیه نمی شود. زیرا این هودها فیوم های مواد را از منطقه تنفسی فرد عبور می دهند. از این رو اگر در آزمایشگاه خود با مواد شیمیایی و فیوم ها کار می کنید بهتر است از مدل هود دیگری استفاده کنید زیرا نصب هود سقفی برای آزمایشگاه شما نمی تواند کارایی لازم را فراهم نماید و خطراتی مثل عدم پاکسازی هوا از فیوم های خطرناک وجود دارد.

مشخصات هود کانوپی یا سقفی

سایر مشخصات هود سقفی یا کانوپی

  • نصب هود کانوپی به صورت استاندارد در ابعاد به طول 1 متر و عرض 80 سانتی متر انجام می شود. اما این ابعاد بنا به فضای مورد نظر در آزمایشگاه و به سفارش مشتری قابل تغییر است.
  • اسکلت به کار رفته در نصب هود سقفی از نبشی 3 با پوشش رنگ اپوکسی پلی آمید دو جزئی مقاوم در برابر خوردگی اسید و باز می باشد که مخصوص محیط آزمایشگاهی است.
  • فن آزمایشگاهی به کار رفته در نصب هود کانوپی از فن سانتریفیوژ با موتور با کیفیت بالا و توان مناسب است.
  • نصب هود سقفی در سه سایز کوچک (۴۰×۴۰ سانتیمتر) ، متوسط (۸۰×۸۰ سانتیمتر) و بزرگ (۸۰×۱۲۰ سانتیمتر) امکان پذیر است که به صورت سفارشی بر اساس نیاز کارفرمایان انجام می شود.

کاربرد هود سقفی یا کانوپی

با نصب هود کانوپی می توان از آن برای مکش بخارات داغ مانند اگزاست گازهای داغ حاصله از شعله دستگاه های اتمیک استفاده نمود. همچنین با استفاده از این هود می توان بخارات خورنده و سمی مانند اگزاست بخارات اسیدی حوضچه های اسید را نیز به خوبی از محیط آزمایشگاه خارج نمود.

هنچنین کانوپی هود مورد استفاده در مکش گازها و بخارات بدبو مانند بوی بد دستگاه های اتوکلاو نیز می باشد. دیگر ویژگی هود های سقفی طول هایفوتراپی عمر بالای آنهاست که به دلیل استفاده از ورق های مقاوم استنلس استیل می باشد. در این هودها از فن مکنده سانتریفیوژ ضد اسید استفاده می شود.

مشاوره و خرید دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.

.