هود شیمیایی یا شیمی چیست؟

هود شیمیایی چیست؟

هود شیمیایی چیست؟

هود شیمیایی چیست؟ هود شیمیایی (هود شیمی/فیوم هود/هود بخار) ، محفظه ای است که به طور ایمن دود، بخارات، گازها و گرد و غبار خطرناک تولید شده توسط فرآیندهای شیمیایی انجام شده در هود را تهویه می کند. گاهی اوقات هود شیمیایی به نام هود آزمایشگاهی نیز نامیده می شود. هود شیمیایی از کاربران در برابر استنشاق مواد خطرناک محافظت می کند.

پنجره کشویی شفاف روی هود شیمیایی کاربران را در برابر نشت و پاشش که ممکن است درون هود شیمیایی رخ دهد محافظت می کند.

هودهای شیمیایی موتور کار سیستم های تهویه آزمایشگاهی هستند و پرکاربردترین روش برای تهویه محلی هستند.

هود شیمیایی چگونه عمل می کند؟

یک هود شیمیایی با کشیدن هوا از سمت کاربر به داخل محفظه با یک دمنده عمل می کند. سپس هود هوا را فیلتر کرده و از طریق سیستم تهویه تاسیسات، هوا را به خارج از محیط آزمایشگاه خارج می کند. از طرف دیگر، یک هود ممکن است هوا را فیلتر کند تا دودهای خطرناک را از بین ببرد و سپس هوا را به اتاق بازگرداند. بیشتر هودهای شیمی مجهز به گیج یا آلارم هستند که به کاربر در مورد جریان کم هوا و قرار گرفتن در معرض دودهای خطرناک هشدار می دهند.

کاربرد هود شیمیایی

هودهای بخار به کارکنان آزمایشگاه اجازه می دهد تا با مواد شیمیایی بالقوه خطرناک کار کنند و در عین حال خطر قرار گرفتن در معرض بخارات سمی را به حداقل می رساند. پنجره یا شیشه روی هود شیمیایی به کاربر اجازه می دهد تا اشیاء داخل محفظه را ببیند و فعالیت کند و در عین حال دود ناشی از مواد شیمیایی سمی یا فرار را از صورت کاربر دور نگه دارد.

صنایعی که از هودهای شیمیایی استفاده می کنند عبارتند از:

  • ساخت دستگاه های نیمه هادی. فرآیندی است که برای ساخت دستگاه های نیمه هادی، معمولاً مدارهای مجتمع مانند پردازنده های کامپیوتری، میکروکنترلرها و تراشه های حافظه که در دستگاه های الکتریکی و الکترونیکی روزمره وجود دارند، استفاده می شود.
  • استفاده در صنعت هوافضا مانند کار با اسید نیتریک
  • بخش های تحقیقاتی در دانشگاه ها و موسسات

هود شیمی چیست

هود شیمی در برابر چه خطراتی از کاربر محافظت کند؟

چه زمانی از هود شیمی استفاده می کنید؟ به طور کلی، هنگام کار با مواد شیمیایی خطرناک، استفاده از این مدل هود توصیه می شود. اگر برگه اطلاعات ایمنی برای ماده شیمیایی که قصد استفاده از آن را دارید دارای اخطارهایی مانند “سمی بودن در اثر استنشاق” یا “عدم استنشاق غبار، دود یا بخارات” باشد ، در این صورت به یک هود شیمیایی نیاز است.

همچنین هنگام کار با ترکیباتی که نقطه جوش پایینی دارند یا مواد شیمیایی که بوهای مضر منتشر می کنند، استفاده از هود بخار توصیه می شود.

انواع موادی که باید در داخل هود شیمی استفاده شود عبارتند از:

  • هر گونه مواد فرار
  • اسیدها و بازهای خورنده
  • بخارات و گرد و غبار تحریک کننده
  • گازهای خفه کننده
  • رادیونوکلئیدهای فرار (استفاده در پزشکی هسته ای)

نمونه هایی از مواد شیمیایی مورد استفاده در هود شیمی عبارتند از اسید نیتریک و اسید هیدروفلوئوریک.

مقایسه هود شیمیایی و هود لامینار

هودهای شیمیایی اغلب با هود لامینار اشتباه گرفته می شوند، اما آنها یکسان نیستند. هر دو از جریان هوا به عنوان وسیله ای برای محافظت استفاده می کنند، اما هدف حفاظت متفاوت است: هودهای شیمیایی از پرسنل محافظت می کنند، در حالی که هودهای جریان آرام یا همان لامینار از محصول محافظت می کنند.

در هود شیمی ، هوا از سمت اپراتور خارج می شود تا اپراتور را از بخارهای خطرناک محافظت کند. در مقابل، هود لامینار هوای فیلتر شده را به داخل محفظه هود می دمد. جریان هوای صاف و غیر متلاطم حاصل از هود لامینار از آلودگی محصول یا نمونه بیولوژیکی جلوگیری می کند.

برای آشنایی بیشتر مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد:

مقایسه هود شیمیایی و کابینت ایمنی زیستی

کابینت های ایمنی زیستی دسته دیگری از تجهیزات آزمایشگاهی هستند که اغلب با هودهای شیمیایی اشتباه گرفته می شوند. هر دو از جریان هوا برای محافظت استفاده می کنند، اما تمرکز حفاظت بر روی خطرات مختلف است: هودهای شیمی در مقابل گاز و بخارات شیمیایی محافظت می کنند، در حالی که کابینت های ایمنی زیستی در برابر عوامل بیماری زا و بیولوژیکی محافظت می کنند.

یک کابینت ایمنی زیستی (کابینت ایمنی بیولوژیکی نیز نامیده می شود) از فیلتر HEPA برای حذف ارگانیسم های عفونی از هوای خروجی استفاده می کند. بسته به کلاس و نوع، کابینت ایمنی زیستی ممکن است همچنین از فیلترهای HEPA بر روی هوای ورودی نیز برای محافظت از محصول در برابر آلودگی استفاده کند. در مقابل، یک هود شیمیایی معمولاً از فیلتر HEPA در هوای خروجی خارج شده از محیط آزمایشگاه استفاده نمی کند.

نکات مهم هنگام خرید هود شیمیایی

  • اندازه. نقطه شروع اساسی هنگام خرید و تعیین یک هود شیمیایی اندازه و سایز هود است. اندازه منطقه کاری مورد نیاز برای پروژه شما چقدر است؟ فضای موجود در نظر گرفته شده در آزمایشگاه برای یک هود چقدر است؟ کارن پویا نوآور هودهای شیمیایی سفارشی می سازد، بنابراین حتی اگر اندازه مورد نیاز شما غیرعادی باشد، ما می توانیم یک هود شیمی متناسب با فضای شما بسازیم.
  • مواد. برخی از مواد شیمیایی به مواد تخصصی برای مهار نیاز دارند. به عنوان مثال، اسیدهای بسیار خورنده در غلظت‌های بالا، برای مقاومت در برابر خوردگی بهتر، اغلب به یک هود شیمی ساخته شده از پلی پروپیلن به جای فولاد ضد زنگ نیاز دارند. برای اسید هیدروفلوئوریک، پلی کربنات ماده ترجیحی پنجره شیشه ای است تا از خط خطی شدن و از بین رفتن پنجره شیشه ای جلوگیری شود. شناخت مواد شیمیایی مورد انتظار که در هود شیمی قرار می گیرد برای اطمینان از عملکرد قابل اطمینان طی چندین سال بسیار مهم است.
  • استانداردها. آیا هود شما باید استانداردهای صنعتی خاصی مانند FM 4910 را رعایت کند؟ آیا فرآیند شیمیایی شما نیاز به رعایت سایر استانداردها یا الزامات تخصصی دارد؟ گاهی اوقات یک هود برای همه نوع فعالیت به خوبی عمل نمی کند. در این موارد، برای سفارش هود شیمیایی مطابق با استانداردهای مورد نیازتان ، با کارشناسان شرکت کارن پویا نوآور در ارتباط باشید.
  • جهت گیری پنجره. پنجره های عمودی رایج ترین هستند. آنها بیشترین دسترسی را به ایستگاه کاری فراهم می کنند زیرا پنجره به بالا و پایین حرکت می کند. پنجره های افقی از چپ به راست و بالعکس حرکت می کنند و به کاربر این امکان را می دهد که برای محافظت در پشت پنجره قرار گیرد و در عین حال امکان دسترسی از طرفین را فراهم می کند.

هود شیمیایی کانال دار

یک هود شیمیایی کانال دار متکی به سیستم تهویه تاسیسات برای تخلیه هوای خروجی به خارج از محیط کار و آزمایشگاه با استفاده از کانال است. فن یا دمنده معمولاً در پشت بام ساختمان قرار می گیرد و امکان عملکرد بی صدا هود را فراهم می کند. برای جلوگیری از گردش و بازگشت مجدد هوای آلوده، کانال هود شیمی باید از بقیه کانال های تهویه تاسیسات جدا گردد.

هود شیمیایی بدون کانال

یک هود بدون کانال که به آن هود بخار چرخشی نیز می‌گویند، از یک دمنده روی هود استفاده می‌کند تا هوای آلوده را از طریق فیلتر HEPA بکشد و سپس هوا را دوباره به داخل اتاق بازگرداند. نوع فیلتر مورد نیاز بسته به مواد شیمیایی متفاوت است، بنابراین اپراتور باید درباره استفاده از فیلتر مناسب برای ایمنی اطمینان حاصل کند. همچنین برای ایمنی فیلترها باید مرتباً تعویض شوند.

اگرچه هودهای بخار بدون کانال از هزینه اولیه نصب کانال جلوگیری می کنند، اما در مقابل به صدا ، نیاز به تعمیر و نگهداری و خطر بیشتر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی برای کاربران و سایر تجهیزات می افزایند. به این دلایل، بسیاری از دانشگاه‌های و موسسات تحقیقاتی استفاده از هودهای بدون کانال را ممنوع کرده‌اند.

ایمنی هود شیمیایی

  • سر خود را خارج از هود شیمی نگه دارید. رفتار کاربر برای اطمینان از اینکه ویژگی های ایمنی یک هود شیمی از بین نمی رود بسیار مهم است. فقط دست‌ها و بازوها را باید داخل هود ببرید، نه سر.
  • پایین نگه داشتن پنجره. برای به دست آوردن مزایای ایمنی یک هود، کاربر باید پنجره را پایین نگه دارد. هرچه موقعیت پنجره پایین تر باشد، کاربر از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ایمن تر است. بسیاری از هودهای شیمی حداکثر ارتفاع پنجره هود را برای حفظ سطوح ایمنی به وضوح مشخص می کنند.

ابزار اندازه گیری سرعت جریان هوا

ابزارهای ایمنی هود شیمی

بیشتر هودهای شیمی مجهز به ابزاری برای بررسی جریان هوا در داخل محفظه هستند یا یک گیج بررسی فشار یا یک جریان سنج. این ابزارها جریان هوا را به روش های کمی متفاوت بررسی می کنند.

  • گیج مغناطیسی. اختلاف فشار هوا را در داخل و خارج از هود شیمی اندازه گیری می کند.
  • جریان سنج. میزان جریان واقعی هوا را در داخل هود شیمی اندازه گیری می کند.

این ابزارها به اپراتور اجازه می دهد تا تأیید کند که سیستم تهویه کار می کند. اگر هوا آنطور که انتظار می رود تهویه نمی گردد و خارج نمی شود، بسیاری از سازمان ها روش های اضطراری را برای مهار بخارات خطرناک احتمالی دارند.

هودهای شیمی همچنین از ابزار اندازه گیری سرعت جریان هوا برای ارزیابی قدرت تهویه استفاده می کنند. بنابراین، سرعت جریان هوا بر حسب فوت در دقیقه (fpm) اندازه گیری می شود. سرعت جریان هوا  80 تا 125 فریم در دقیقه قابل قبول در نظر گرفته می شود.

نکات مهم هنگام کار با هود شیمیایی

پایین نگه داشتن پنجره تا حد امکان و بسته بودن آن در صورت عدم کارکرد، هزینه های انرژی را کاهش می دهد. از آنجایی که هود شیمیایی هوای مطبوع را خارج می کند (بسته به آب و هوای محیط گرم یا سرد می شود)، کاهش میزان تهویه باعث کاهش بار روی سیستم HVAC تاسیسات می شود.

توجه داشته باشید که موقعیت پنجره می تواند بر سرعت هوای داخل محفظه تأثیر بگذارد، به طوری که یک پنجره بسته ممکن است به اندازه ای سرعت جریان هوا را افزایش دهد تا کار با قطعات یا ابزار ظریف را مختل کند. برای یافتن تعادلی که برای شما مناسب است، ممکن است نیاز به تنظیم دقیق سرعت دمنده باشد.

جنس بدنه هود شیمیایی

جنس مناسب برای یک هود شیمی به کاربرد مورد نظر آن بستگی دارد. گزینه های در دسترس جهت جنس بدنه داخلی برای هودهای شیمیایی عبارتند از:

  • فولاد ضد زنگ (استیل)
  • پلی پروپیلن
  • ام دی اف
  • تفلون

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.