سینک آزمایشگاهی و انواع مختلف آن چیست؟

کاربرد سینک آزمایشگاهی

سینک آزمایشگاهی چیست؟

سینک آزمایشگاهی یک سینک تخصصی است که برای شستشو و نظافت تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود. تفاوت اصلی بین سینک آزمایشگاهی و سینک معمولی این است که سینک آزمایشگاهی دارای یک سیستم تخلیه داخلی است که امکان تمیز کردن سریع و آسان را فراهم می کند.

نصب سینک آزمایشگاهی از موارد تجهیزات ثابت سکوبندی آزمایشگاه یکی از ضروری ترین کارهایی است که در هر آزمایشگاه باید انجام گردد. سینک های آزمایشگاهی کاربردهای مختلفی دارند و با توجه به نوع آزمایشگاه می توان از یک یا چند سینک در آزمایشگاه استفاده نمود.

همچنین متریال به کار رفته در تولید انواع سینک آزمایشگاهی متفاوتند و اینکه ما برای آزمایشگاه خود از کدام جنس سینک آزمایشگاهی استفاده کنیم کاملا به سلیقه کارفرما و نیاز آزمایشگاه بستگی دارد.

نصب سینک آزمایشگاهی معمولا روی میز شستشو یا میز وسط آزمایشگاهی انجام می شود. پیش از نصب هر گونه سینک در آزمایشگاه نیاز است تا ابتدا زیرسازی های لازم از جمله میزبندی آزمایشگاه صورت گرفته باشد.

انواع سینک آزمایشگاهی

بطور معمول در آزمایشگاه ها از سینک رزین اپوکسی استفاده می گردد، اما انواع مختلفی برای سینک های آزمایشگاهی وجود دارد که می توان به سینک ساخته شده از فولاد ضد زنگ (استنلس استیل) ، پلی اولفین و دیگر متریال ها اشاره نمود.

سینک های آزمایشگاهی باید دارای ویژگی ضد اسید و مقاوم در برابر اسید باشند، زیرا در محیط های آزمایشگاهی از انواع مختلف مواد شیمیایی و خورنده همچون اسید و بازها استفاده می شود. از این جهت سینک آزمایشگاه باید در مقابل ریزش این گونه مواد از خود مقاومت بالایی نشان دهند. در بیمارستان ها و مراکز درمانی معمولا از سینک استیل استفاده می شود که در مقابل رطوبت مقاوم هستند.

نصب سینک آزمایشگاهی و انتخاب مناسب ترین نوع سینک

انواع سینک بر اساس نحوه نصب

با توجه به نوع نصب سینک آزمایشگاهی نیز دسته بندی دیگری وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سینک drop-in
  • سینک های توکار

سینک Drop-in

سینک های drop-in زیرساختی ندارند و روی کار نصب می شوند. از این رو نصب سینک آزمایشگاهی drop-in به سادگی و در کمترین زمان انجام می شود. زیرا این سینک به پیشخوان متصل می شود و نیاز به زیرساخت به عنوان پشتیبان ندارد. در هنگام نصب سینک drop-in آزمایشگاهی باید کناره های سینک به دقت پوشانده شود تا از تجمع آلودگی ها در این قسمت جلوگیری شود.

سینک توکار

نوع دیگر سینک های توکار هستند که از جنس اپوکسی تولید می شوند و نیاز به زیرساخت برای نصب دارند. این سینک ها دوام بالایی دارند و به خوبی در مقابل مواد شیمیایی از خود مقاومت نشان می دهند.

انواع سینک آزمایشگاهی

نصب سینک آزمایشگاهی

جهت نصب سینک آزمایشگاهی باید بهترین نوع سینک را متناسب با نوع آزمایشگاه انتخاب نمود. در انتخاب سینک های آزمایشگاهی معیارهای دیگری از جمله قیمت سینک ، جنس سینک ، ابعاد و اندازه سینک نیز دخیل است که باید به آنها توجه نمود. به عنوان مثال قیمت سینک اپوکسی نسبت به سینک فولادی و سینک پلی پروپیلن ارزان تر است و به نسبت قیمت آن از کیفیت بالایی برخوردار است. از این رو برای کاهش قیمت نهایی تجهیز آزمایشگاه می توانید نصب سینک آزمایشگاهی رزین اپوکسی را مد نظر قرار دهید.

نظر کارفرما و نیاز آزمایشگاه به سینک آزمایشگاهی تعیین کننده نوع سینک است. ابعاد و اندازه های سینک آزمایشگاهی نیز به صورت استاندارد تعیین می شود اما ابعاد سفارشی کارفرما نیز قابل تولید و نصب می باشد.

نکات مهم هنگام خرید سینک آزمایشگاهی

در هنگام نصب سینک آزمایشگاهی و خرید آن باید به ویژگی های آن دقت کرد. با توجه به آنچه در آزمایشگاه از سینک آزمایشگاهی انتظار داریم می توانیم اندازه های مختلف و طراحی های متفاوت آن را در نظر بگیریم.

مهم ترین ویژگی سینک آزمایشگاهی سطح صاف و بدون بوی سینک است. زیرا سینک های آزمایشگاهی همواره در معرض انواع مختلف مواد شیمیایی است و باید به سادگی قابل تمیز کردن و نظافت باشند. از این رو نیاز است تا سطح این سینک ها کاملا صاف و یکدست باشد.

مقاومت این سینک ها در مقابل مواد شوینده نیز اهمیت زیادی دارد. سینک های آزمایشگاهی در رنگ های مختلف نیز موجود است که می توان با توجه به سایر اجزای دکوراسیون رنگ مناسبی برای آن انتخاب نمود. خروجی سینک ها نیز از جنس پلی اتیلن و به صورت پیچی است و به سادگی از سیفون جدا می شود.

سایر تجهیزات مورد نیاز در نصب سینک آزمایشگاهی

شیرآلات آزمایشگاهی نصب شده بر روی سینک های آزمایشگاهی نیز از بهترین متریال تولید شده است که در مقابل مواد خورنده و اسیدی مقاوم هستند. این شیرآلات شامل شیرآلات آب سرد و گرم و انواع شیرآلات گاز , هوا و … می باشند.

نکته مهم دیگر کابینت آزمایشگاهی یا یونیت به کار رفته در هنگام نصب سینک آزمایشگاهی در زیر آن است. این کابینت ها باید از متریالی انتخاب شوند که در مقابل ریزش مواد شیمیایی مقاوم باشند و نسبت به رطوبت و مواد اسیدی مقاومت داشته باشند. کابینت بندی آزمایشگاهی نیز از مراحل مهم در نصب سینک آزمایشگاهی است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

نظرات بسته شده است.

.