سکوبندی آزمایشگاهی و مراحل مختلف اجرای آن

سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

یکی از مراحل مختلف تجهیز آزمایشگاه ها ، میزبندی یا سکوبندی آزمایشگاهی است که در زیباسازی آن نیز بسیار اثرگذار است. برای ایجاد یک فضای کاری مطلوب نیاز به طراحی میز و فضا و کابینت هایی در آزمایشگاه داریم تا محیطی راحت، مجهز و ایمن برای کاربران و پرسنل آزمایشگاه فراهم نماییم. زیرا آرامش و ایمنی در محیط کار تاثیر بسزایی در روند انجام کارها و افزایش بازدهی و بهره وری خواهد داشت.

سکوبندی آزمایشگاهی یکی از اولین و مهمترین اقداماتی است که می توانیم در این راستا انجام دهیم. اگر قصد دارید خدمات با کیفیت و بهتری ارائه نمایید و دقت و تمرکز بالاتری در انجام پروژه های تحقیقاتی خود داشته باشید توجه به میزبندی و سکوبندی آزمایشگاه اولین گام در این زمینه است.

اجزای مختلف سکوبندی آزمایشگاه

سکوبندی در آزمایشگاه کاربردهای مختلفی دارد و از آن استفاده های زیادی خواهد شد که در این مقاله با آن آشنا می شویم. سکوبندی در کنار تجهیزات آزمایشگاهی دو رکن اصلی و اساسی در هر آزمایشگاه است.

سکوبندی شامل اجزای مختلفی با عناوین زیر می باشد که بنا به خواست کارفرما و نیاز و نوع کاربری آزمایشگاه همه یا برخی از آنها انجام می گردد:

کاربردهای سکوبندی آزمایشگاهی

از سکوبندی آزمایشگاهی می توان با عناوین زیر استفاده نمود:

  • ایستگاه کار برای کاربران
  • فضایی برای نگهداری مواد و تجهیزات مختلف آزمایشگاهی
  • نصب کانال مخصوص تاسیسات مختلف و ایجاد دریچه هایی برای دسترسی آسان به آنها

علاوه بر این سکوبندی آزمایشگاه تاثیر بسیار زیادی روی زیبایی و ایجاد حس آرامش در این فضاها دارد. همچنین ایجاد نظم بیشتر در آزمایشگاه از تاثیرات مهم نصب اجزای سکوبندی آزمایشگاهی است.

انواع سکوبندی آزمایشگاهی

امروزه دو نوع سیستم سکوبندی ثابت و مدولار متداولترین سیستم های میزبندی در دسترس هستند که عملکرد هر دو مشابه می باشد. تفاوت اصلی بین این دو، مربوط به انعطاف پذیری میزهای مدولار در جابجایی و تغییر ارتفاع آن ها است. سکوبندی های ثابت برای آزمایشگاه پایدار مناسبتر هستند. مزیت اصلی میزبندی مدولار نسبت به میزبندی ثابت این است که به راحتی قابل جابجایی و پیکربندی مجدد هستند. در زیر به شرح انواع سیستم سکوبندی می پردازیم.

میزبندی مدولار

در صورت نیاز به آزمایشگاه با قابلیت انعطاف پذیری جهت تغییر کاربری فضاها، باید از سیستم مدولار یا ماژولار بهره گرفته شود. بیشتر سیستم های ماژولار دیواری به یک سیستم پشتیبانی (قاب های فولادی) متصل به دیوار نصب شده اند. از نکات دیگر مورد توجه برای طراحی سیستم مدولار میتوان به ظرفیت تحمل بار، نازک کاری و استحکام دیوار اشاره نمود. در هنگام انتخاب سیستم، چگونگی نصب واحدهای مدولار به سازه پشتیبان نیز قابل توجه می باشد.

میزبندی ثابت

علیرغم قابلیت های ذکر شده سیستم مدولار، سکوبندی ثابت همچنان در بسیاری از آزمایشگاه های مدرن کاربرد دارند. میزبندی های ثابت با ساختار فولادی، چوبی و پلاستیکی لمینیت شده در رنگ ها و سبک های متنوع در دسترس هستند. امروزه میزبندی های ثابت، قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به گذشته دارند که این امر، قابلیت نصب میزها بعد از اتمام کفپوش ها را فراهم میکند. لازم به ذکر است پیش بینی کانالهای تأسیسات مکانیکی و الکتریکی در پشت سکوبندی، کارآیی این نوع میزبندی را افزایش داده است.

سکوبندی متحرک

میزبندی های متحرک با چرخهای گردان، گزینه مفیدی برای دسترسی به اطراف تجهیزات سنگین رومیزی هستند. مبلمان و سکوبندی متحرک همچنین هنگام نیاز به فضای اضافی برای انجام کار یا تغییر فضای کاری، مفید خواهند بود.

سکوبندی ترکیبی

میزبندی های ترکیبی هنگامی به کار می روند که نیاز به تغییر بخشی از آزمایشگاه در یک مدت زمان نسبتاً کوتاه وجود داشته باشد.

در نهایت می توان گفت که هر فضای آزمایشگاه میتواند متشکل از ترکیب سکوبندی های ثابت، مدولار و متحرک باشد.

سکوبندی یک طرفه و دو طرفه آزمایشگاهی

سکوبندی آزمایشگاه از منظر اجرایی به دو نوع مختلف تقشیم می شوند:

  • سکوبندی یک طرفه آزمایشگاهی
  • سکوبندی دو طرفه آزمایشگاهی

سکوبندی یک طرفه بیشترین کاربرد را در هر آزمایشگاه دارد و به عنوان میز کاربران، میز توزین، محل انبار مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی، محل نصب میز شستشو، سینک آزمایشگاه و … کاربرد دارد.

سکوبندی دو طرفه که به آن میز جزیره یا میز دوطرفه نیز گفته می شود نیز همانند میز یک طرفه آزمایشگاهی کاربردهای زیادی دارد و علاوه بر آن قابلیت نصب شلف آزمایشگاهی را نیز دارد. میزهای جزیره در وسط آزمایشگاه نصب می شود و نصب میز شستشو، سینک آزمایشگاه و سایر موارد در صورت نیاز و لزوم در دو طرف سکوبندی دو طرفه قابل نصب است. استفاده از سیستم مدولار در سکوی آزمایشگاهی این امکان را در اختیار کارفرما قرار می دهد تا در صورت نیاز، به سکوبندی قبلی میز یا کابینت اضافه نماید و ارتفاع آنها نیز قابل تنظیم است.

ویژگی های سکوبندی آزمایشگاهی بهینه

مهمترین ویژگی هایی که سکوبندی آزمایشگاهی باید داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن تمامی نیازهای آزمایشگاه و کاربران را برآورده نماید عبارتند از:

  • استحکام و مقاومت بالا
  • پوشش مناسب سطح و سطوح فلزی فریم بندی آن
  • استفاده از یراق آلات مناسب و اتصالات با کیفیت
  • عناصر بصری به منظور القای حس زیبایی در آزمایشگاه

سکوبندی آزمایشگاه

بخش های اصلی سکوبندی آزمایشگاه

به طور کلی سکوبندی در آزمایشگاه شامل بخش های اساسی زیر است:

  • فریم
  • کابینت یا یونیت
  • صفحه رویه

هر یک از این موارد به تنهایی می تواند در کاربردی بودن و زیبایی فضای آزمایشگاه تاثیر زیادی داشته باشد و انطباق و هماهنگی این اجزا با یکدیگر اهمیت زیادی دارد. فریم ها باید مقاومت کافی برای نگهداری از کابینت و صفحات رویه داشته باشند و صفحات رویه نیز باید به صورت یکپارچه و بدون درز باشند و کابینت ها طوری طراحی شوند که بالاترین بهره وری را داشته باشند.

ایمنی، دوام و زیبایی سه فاکتور اساسی در طراحی سکوبندی و میزبندی آزمایشگاه است. دقت و توجه به این سه مسئله می‌تواند بهترین و مناسب ترین سکوبندی را در آزمایشگاه به وجود آورد.

پوشش مناسب سطوح باید مقاومت کافی در مقابل مواد شیمیایی و خورنده را داشته باشند و نظافت و تمیز کردن آنها نیز ساده و آسان باشد.

فریم در سکوبندی آزمایشگاهی

یکی از اجزای مهم در سکوبندی آزمایشگاه فریم است. از مهم ترین ویژگی هایی که فریم ها باید داشته باشند قابلیت تحمل وزن های بالا تا 200 کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. کاربران در حین کار به فضا و محل بیشتری در زیر میز نیاز دارند و فریم بندی باید به گونه ای باشد که بیشترین فضا را در اختیار کاربران قرار دهد و در عین حال از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند. پوشش رنگ بدنه فریم نیز باید در مقابل مواد شیمیایی، آب، تمیز کننده ها و … مقاوم باشد.

کابینت بندی آزمایشگاهی

کابینت یا یونیت آزمایشگاهی از دیگر اجزای تشکیل دهنده سکوبندی آزمایشگاهی است. این کابینت ها می تواند به صورت معلق، چرخ دار و زمینی باشند.

کابینت های معلق به فریم متصل اند، از این رو نظافت زیر کابینت ها بسیار آسان است.
کابینت های چرخ دار نیز قابلیت جابجایی دارند که با چرخ هایی که در زیر آنها تعبیه شده است برای حمل و نقل بسیار مناسب هستند.

کابینت ها از جنس های مختلفی تولید می‎شوند که به نوع کاربری آزمایشگاه بستگی دارد که می توان به کابینت های ام دی اف , پی وی سی , استنلس استیل و … اشاره کرد.

اجزای مختلف سکوبندی آزمایشگاه چیست؟

سکوبندی شامل اجزای مختلفی مانند سکوبندی یک طرفه (میز کنار آزمایشگاهی) و سکوبندی دو طرفه (میز وسط آزمایشگاهی) ، کابینت دیواری آزمایشگاه ، شلف بندی آزمایشگاه ، میز ترازو آزمایشگاهی ، شیرآلات آزمایشگاهی شامل شیر آب و گاز و هوا و وکیوم ، دوش و چشم شوی اضطراری ، سینک و کاپ سینک آزمایشگاهی می باشد.

کاربردهای سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

از سکوبندی آزمایشگاهی می توان با عناوین ایستگاه کار کاربران ، فضای نگهداری مواد و تجهیزات مختلف آزمایشگاهی و نصب کانال مخصوص تاسیسات مختلف و ایجاد دریچه هایی برای دسترسی آسان به آنها استفاده نمود.

انواع سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

امروزه دو نوع سیستم سکوبندی ثابت و مدولار متداولترین سیستم های میزبندی در دسترس هستند که عملکرد هر دو مشابه می باشد. سکوبندی متحرک و ترکیبی نیز در مقابل آنها وجود دارند. همچنین سکوبندی آزمایشگاهی از منظر اجرایی به دو نوع یک طرفه و دو طرفه نیز تقسیم می شود.

مشاوره و خرید دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

‫24 نظر

  • امیر عباس گفت:

    ممنون بابت مقاله جامع شما

  • مسعود محمدی گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات جامع تون
    سکوهای آزمایشگاهی تا چند کیلو تحمل وزن دستگاه هارو دارن ؟
    و آیا بستگی به نوع استراکچر هم داره؟

    • مدیر گفت:

      میز های تولید با برند karenlab به ازای هر یک متر ۲۵۰ کیلو تحمل وزن دارند و نوع استراکچر تاثیری بر میزان تحمل وزن ندارد

  • مسعود نصر گفت:

    سلام
    در مورد رویه های سکوها میشه بفرمایید سرامیک با کورین چه فرقی داره و ما آزمایشگاه پاتولوژی هستیم میشه از کورین استفاده کنیم ؟

    • مدیر گفت:

      رویه های سرامیک ضد اسید هستند و رویه های کورین ضد اسید نیستند و فقط جنبه زیبایی دارند و در آزمایشگاه هایی که اصلا کار اسیدی ندارند قابل استفاده می باشد

  • محمد کریمی گفت:

    سلام
    فرق بین رویه استیل ۳۰۴ و استیل ۳۱۶ رو میفرمایید

  • علی کبیری گفت:

    سلام
    قیمت هر متر مربع سکوبندی آزمایشگاه رو میفرمایید ؟ و با کابینت های هوایی با هم محاسبه میشه یا به صورت مجزا هست ؟

    • مدیر گفت:

      برای قیمت ها لطفا با شرکت تماس بگیرید و کار سکوبندی تخصصی هست و مثل کابینت آشپزخانه محاسبه نمیشه و به صورت جدا محاسبه میشود

  • محمد موحد گفت:

    سلام ممنوت بابت اطلاعات جامع و کاملتون
    برای پریز های رومیزی دوطرفه استانداری برای جانمایی وجود داره ؟

  • علی قربانی گفت:

    سلام
    برای کمد های بدنه از جنس pvc هم میشه استفاده کرد ؟ متداول ترین نوع جنس بدنه رو میفرمایید

    • مدیر گفت:

      بله میشه استفاده کرد ولی استقامت pvc از ورق mdf خیلی کمتر هست و بیشتر از mdf ملامینه با روکش hpl یا روکش معمولی میشه استفاده کرد

  • علی یاری گفت:

    سلام
    ازسرامیک ضداسید استفاده میکنید ؟

  • شایان گفت:

    ارتفاع میز ها چنده ؟

  • سید امیرهاشمی گفت:

    سکوبندی با رویه گرانیت هم قابل ساخت هستش ؟

  • احمد حیدری گفت:

    درود وقت بخیر
    قیمت سکوهای وسط دوطرفه لطفا

  • نظر شما با موفقیت ارسال شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    .